2007. április 21., szombat

Struccpolitika

Ma is bent vagyok, mivel elvileg munkanap a mai nap. Annak ellenére alig vannak bent ma. Jó nyugis nap van. Ma reggel azzal kezdtem hogy mostam egy adagot. Jövő héten majd indulok, és, hát, a tiszta ruha nem lenne rossz... Ja, meg el is kellett szaladnom a közértbe, mivel a hűtőm már teljesen kiürűlt. 10-re értem be, ami szerintem korrekt időpont egy ilyen napra. Közben lezseren dolgozgatok és írogatok. Tudom hogy ma és holnap a Schatzi nem fog írni, de én akkor még tudok írni.

Tegnap olvastam a Shiva blogjában. Nem értem a politikusokat. Egy elég csekély, kis befektetéssel (ha jól emlékszem kb 4 millió forinttal) elég erőteljesen lehetne javítani a háziorvosok ismerettein a HIV és AIDS-el kapcsolatban. Valljuk be, az most itt Magyarországon elég rosszul van megoldva. Szerintem a háziorvosnak van az egészségügyben egy kúlcsszerepe. Általábban ott kötnek ki az emberek ha van valami bajuk és a háziorvosnak egy kicsivel többet kéne tudniuk a minimumnál. Hollandiába vannak HIV-fertőzettek akik a saját haziorvosukhoz járnák kezelésre és azok a háziorvosok elő is írják ezeknek a betegeknek az antiretrovírális gyógyszereket. Ez, szerintem, lenne a normális dolog. Nem ami most itt Magyarországon van hogy az egész országra, van egy kórház és két orvos akik foglalkoznak a HIV-fertőzettekkel. Ilyen szempontbol Románia még jobb állatpotban van. Csiáltam egyszer egy táblázatot, amibe a közép-Európai országokra meg volt hogy hány beteg van egy orvosra. Az országokrol amiröl tudtam, Magyarország volt a második legrosszabb ilyen szempontbol. Azt hiszem csak a Letteknél volt az hogy még több beteg volt egy orvosra. Románia és még Albánia is simán megelőztek minket ezzel a rátával. (Ammenyiben érdekel titeket ez a lista, előbányászom egyszer.)


Ha lenne ez a háziorvos továbbképzés, akkor minimum azt lehetne elérni hogy vidéken és Pesten egyaránt az orvosok jobban figyelnének a betegükre és előbb szólnának ha valamit sejtenének. Ez a döntés hogy az Egszségügyi Minisztérium nem támogatja ezt a programot (!), teljesen érthetetlen számomra. Ez egy olyan program ami, szerintem, alapbol beletartozik az Egszségügyi Minisztérium feladatkörében. Az egészség és az egészség megőrzéséhez szorosan hozzákapcsolódik a prevenció. A prevenciónak az alapja meg az információmegosztás és minél szélesebb körben eljuttatása. Ez idővel egy megtérülendő befektetés.

Csak kis kiruccanásként nézzük is meg hogy a szó "miniszter" mit is jelent? A szó minister latin eredetű és azt jelenti hogy szolga. Ez a megnevezés onnan jött hogy szolgálták a királyt, császárt vagy fejedelmet az ország kormányzásában. Sem több, sem kevesebb. Itt található egy latin-magyar szótár. Szerintem egy ministernek nem az a feladata hogy versenyezzen más miniszterrekel hogy kinek van a legtöbb öltönye, vagy kinek van a legdrágább órája, vagy más ilyen. Egy minister feladata az hogy szolgája a népet, országot és csinálja a dolgát. A Római Köztársasság idejében egy kormányzó (a konzulok) nem is kapott fizetést a munkájáért. Bocsánatot szeretnék kérni hogy megint holland példát hozok fel, de ott a miniszterek biciklin járnak be dolgozni, amennyiben Hágában laknak. Az is lehet hogy én vagyok túlságosan idealista. Előfordul, én sem vagyok tökéletes.

Ezzel a döntéssel, hogy nem ad anyagi segítséget az Egészségügyi Minisztérium erre a programra, szerintem struccpolitikát folytat. A törnénelemböl lehet tanulni hogy a struccpolitika nem bevállt módszer a problémák megoldásához. Problémák nem szünnek meg, csak azért mert nem akarjuk őket látni vagy észre venni. Sőt, ilyenkor úgy szokott lenni hogy a problémák elhatalmasodnak és idővel sokkal több energiába, munkába és más erőforrásokba kerül őket megoldani és rendbe rakni. Nekem az az erős gyanum hogy Magyarországon van elég ember van aki HIV-fertőzött és ezt nem is tudja magárol, mert nem volt szűrésen. Nem megy el, mert nem gondolja hogy veszélyeztetett csoportba tartozik (nem használ intravénás drogot, nem meleg, stb), vagy nem mer elmenni szűrésre, nem tudja hogy el lehet menni, és tovább. Ezzel hogy túl kevés információval szolgál a kormány, speciel az érintett minisztériumok, az én szememben, veszélyeztetik a lakosságot.

Sokkal többet is tudnék írni, írtam is, de ki is töröltem. Egyrészt mert kicsit túl indulatosnak láttam, másrészt, be kell fejeznem ezt. Van munkám amit be kell fejeznem. A végén a megélhetőségem a munkámtol függ.

2 megjegyzés:

Névtelen írta...

nincs ra 4 millio. es nemcsak erre, hanem masra sincs. meg egy rakas dolgot leepitenek stb. ez egy resze. persze 4 millio nem sok, de mindenen sporolnak most ez van.
keves magyarorszagon a HIV fertozott, nem kell, hogy a háziorvosok erről sokat tudjanak. valóban jó lenne, ha több orvos lenne, és jobban felszereltek lennének a kórházak, de akkor ezt nem Magyarországnak hívnák. :-)))
es HOllandiától még nagyon messze vagyunk
B.

Independence írta...

Kedves B!

Akkor kíváncsi vagyok hogy miért annyira kevés Magyarországon a HIV-fertőzött? Egyrészt azért lehet mivel a Magyar népnek nagyon nagy erkölcse van és szinta csak monogám kapcsolatokat alakít ki. Egy másik lehetőség az hogy nem mennek az emberek szűrésre és ezért nem tudjuk hogy vannak. Ők se tudják, nem vigyáznak és másokat is megfertőzhetnek. Egy ország mint Bulgária, ami még a Magyarországi szintet sem éri el, képes átfogó kezelést nyujtani és teljeskörű szűrést kinálni a lakosságának. Hallottam egyszer egy számot Bulgáriával kapcsolatban hogy ott annyian mennek szűrésre hogy asszem 2 vagy 3 év alatt a teljes lakosság száma volt teszten. Ilyen szempontbol a bulgár adatok sokkal megbízhatóbbak mint a magyar számok. Könnyű a fűvágó módszer a spórolásban. Egy bölcs kormány ott spórol ahol lehet és ott költ ahol kell.

Szerintem :-)